EYWA

EYWA creëert en verbindt veilige leercontexten in onze samenleving, zodat levenslang leren voor iedereen leuk en toegankelijk wordt. Voor mensen die een afstand ervaren tot de arbeidsmarkt en die langer dan een jaar ‘uit’ zijn, is het vaak moeilijk om de weg (terug) te vinden naar een werkvloer. Of iemand werkt of niet werkt heeft vaak ook een grote impact op hun eigenwaarde, status en sociaal netwerk. EYWA is een lerend netwerk waar mensen kunnen experimenteren met allerlei ‘tussenstapjes’ tussen inactief zijn en werken. Wij moedigen mensen aan om te proeven van de vele werelden die tussen 0 en 1 liggen om zo, zonder de druk die vaak tot een weerslag leidt, levenslust te ervaren, zingeving, en ook, om competenties te verwerven. Om zelfzekerheid op te bouwen en te groeien, op eigen ritme. De leercontexten die wij aanbieden willen allemaal een ‘veilige experimenteerruimte’ zijn, niet enkel fysiek maar ook sociaal en emotioneel. Alle betrokken organisaties scharen zich dan ook onder een charter van ‘Safe Space’.

Looptijd

Het project loopt van 1 juni 2024 tot 28 februari 2025.

Budget

EYWA is volledig gesubsidieerd met een budget van 79841 euro.

Partners

  • BlinkOut vzw is een vrijwilligers- en professionele organisatie die individuen en organisaties versterkt door onzichtbare drempels aan te pakken en kwetsbaarheid te omarmen. In BlinkOut ontdekken individuele actoren via ‘labo’ hun eigen talenten. Labo zijn veilige leercontexten waar deelnemers aan de slag kunnen gaan met informeel leren: op eigen ritme en rekening houdend met de eigen draagkracht zachtjes aan taken beginnen opnemen en experimenteren met inhoudelijk leren, maar ook uitdagingen zoals grenzen aangeven, je energiebalans in de gaten houden, etc. Dit moedigt mensen die langdurig ‘uit’ zijn aan om opnieuw stappen te durven zetten. Ze hoeven niet meteen ‘volledig aan te staan’ maar kunnen bijdragen, met de energie die beschikbaar is, zonder zichzelf te forceren.
  • LETS Vlaanderen vzw bevordert lokale uitwisseling van goederen, diensten en kennis, met focus op praktische vaardigheden, sociale interactie en gemeenschapsopbouw. LETS ondersteunt het ontdekken van individuele mogelijkheden in vrije tijd, met nadruk op intrinsieke drijfveren. De methodiek creëert een ontspannen sfeer van burenhulp zonder verplichtingen, waarbij deelnemers zelf de waarde van aangeboden producten of diensten bepalen. LETS richt zich op het vinden van zingeving, betekenis en een eigen plek binnen de maatschappij, met de mogelijkheid tot het erkennen van vaardigheden en talenten. Het netwerk is laagdrempelig en moedigt deelnemers aan om op eigen tempo hun energiegevers en talenten te verkennen. Voor diensten krijgen zij een vorm van waardering, en in ruil voor diensten kunnen zij zelf ook gebruik maken van diensten.
  • Co-Searching bouwt aan een community van werkzoekenden, waar iedereen die zoekende is wordt verwelkomd om na te denken over werk. Dit gebeurt ongeacht de jobstatus (werkende, actief werkzoekenden, werkzoekenden die nog aan het werk zijn, mensen op ziekteverlof of in invaliditeit, studenten enz..).  Deze groepen ontmoeten elkaar in het dagelijks leven niet vaak, maar binnen Co-Searching vinden ze een plek om in dialoog te gaan en zo elkaar te versterken op weg naar een duurzame job. Dit doel is niet voor iedereen haalbaar dus werkzoekenden worden vooral gestimuleerd om op zoek te gaan naar wat er wel bij hen past. Dat kan ook vrijwilligerswerk zijn of een opleiding gaan volgen.Ook voor Co-Searching is het prioriteit dat mensen uit hun isolement stappen, zich met anderen én met hun eigen dromen kunnen verbinden, én hun vaardigheden kunnen versterken.
  • Arteveldehogeschool speelt een sleutelrol in de ontwikkeling van ons leerecosysteem. De hogeschool neemt diverse rollen en activiteiten op zich, ondersteunt het leerecosysteem met impactmeting, procesbegeleiding en -bijsturing. Arteveldehogeschool coacht mee het leerecosysteem ook vanuit zijn expertise mét organisatienetwerken en ecosystemen (PRONET).